wtorek, 8 stycznia 2013

Koszmarny Karolek - Francesca Simon

Dziś postanowiłam opisać książkę, którą czytałam, gdy chodziłam do podstawówki. Ze względu na duże literki, obrazki i ogólnie mało tekstu, czytałam każdą część błyskawicznie - z czego byłam oczywiście dumna.

Powieść "Koszmarny Karolek" opowiada o niegrzecznym chłopcu o imieniu Karolek i jego przygodach, spowodowanych głównie przez jego charakterek. Karolek ma przygody wszędzie: w szkole, w domu, w muzeum itd. Jego kompletnym przeciwieństwem jest jego młodszy brat - Doskonały Damianek.

I tyle. Nie ma co się zbytnio przejmować skomplikowaną fabułą. Bo takowej nie ma. To główna zasada książek dla dzieci - prostota. Pisarka o tym nie zapomniała. Na dodatek każdy rozdział w tej, jak i kontynuacyjnej książce jest podzielony na rozdziały - części, które się zwykle ze sobą nie łączą. Dzięki takiemu zabiegowi każdy tomik można czytać bezproblemowo, nie martwiąc się o to, że nie przeczytaliśmy wcześniejszego. (Na rok 2011 wydano 37 książek Koszmarnego Karolka.)

Tak właściwie nie ma co się zbytnio rozgadywać na temat książki dla dzieci. Przeczytałam ją kilka razy, gdy byłam młodsza, to wszystko. To co wtedy mi przeszkadzało, to brzydkie rysunki. Nie należały do tych pięknych, kolorowych malowideł, wyrwanych prosto z najwspanialszych baśni. Teraz mogłabym najnormalniej w świecie powiedzieć, że są brzydkie - naszkicowane byle jak, bardziej pasujące do satyry.

W życiu tej książki nie poleciłabym żadnemu dziecku. Jestem z tych, co wolą uczyć za młodu. Książki nie mają w sobie nic dydaktycznego ani moralizatorskiego. No ale można się pośmiać.

Mimo to Saga "Koszmarny Karolek" zajmuje na ten rok całą półkę. Książki o wszystkim i o niczym. Tak je mogę ocenić. Od 1993 (w Polsce od 1994) zostało napisane 37 kontynuacji. Jak sądzę, do tej kolekcji dojdzie jeszcze kilkanaście historii.

Możliwe, że bardzo krytycznie podeszłam do tej książki. Spojrzałam na nią krzywym okiem jako na dzieło dydaktyczne. Lecz przecież bardzo ważnym faktem jest zainteresowanie dziecka. Szczególnie w tych czasach, kiedy dziecko woli oglądać.

+ Koszmarny Karolek zyskał taką popularność na całym świecie, że powstał na jego podstawie serial.

------------------------------
Tytuł: Koszmarny Karolek
Autor: Francesca Simon
Wydawnictwo: Znak
Liczba stron: ok.180
Data wydania: 1994
Kategoria: Dla dzieci
-----------------------------
Ocena: 3+ (dostateczny z plusem)
Wniosek: Każdy musi zdecydować sam, czy chce ją poczytać dzieciom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz