piątek, 12 czerwca 2015

Mansfield Park - Jane Austen

Klasyko romansu - to znowu ja!

Jak ja lubię, jak znajduję w sobie siły (i czas) do realizacji postanowień! "Mansfield Park" to kolejna już pozycja Jane Austen, którą mam za sobą! Spodziewałam się kolejnej miłosnej przygody prowadzącej prosto na ołtarz ślubny, a otrzymałam coś bardziej złożonego i trudniejszego w odbiorze.

Dziesięcioletnia Fanny Price (owoc wielkiej miłości matki i ojca; skutek mezaliansu) przyjeżdża do pięknego dworku Mansfield Park, by tam poddać się wychowaniu zamożnych krewnych. Nieustannie niedorównująca do pięt panienkom z dobrego domu, Julii i Marii - nie tak mądra, nie tak piękna - wyrasta na dziewczynę dobrą i skromną, która ponad wszystko miłuje rodzinę i dom. Potrafi odgadnąć ludzkie charaktery i osobowości, dlatego też z dystansem - już jako osiemnastolatka - podchodzi do rodziny Crawford. Jedyną osoba, której bezgranicznie ufa, jest jej ukochany kuzyn, Edmund, przyszły pastor.

To właśnie ta dwójka jako jedyna dba o wartości, tradycję i kulturę na tle zdemoralizowanego angielskiego społeczeństwa. Mieszkańcy Mansfield Park wiodą spokojne, beztroskie życie. Jedynym wyjątkiem jest Tom, najstarszy z rodzeństwa, który - jako dziedzic - wyrusza do Antigui na Morzu Karaibskim. To tam rozgrywa się koszmar niewolników... 

"Mansfield Park" to trzecia powieść w dorobku Jane Austen, jednej z największych pisarek wszech czasów. Na pozór niczym nie różni się od swoich poprzedniczek, lecz za jej pomocą autorka starała się nauczać, wskazać problematykę moralną i odnowić "starego angielskiego ducha tradycji". Dlatego też ta książka nie jest tak popularna jak pozostałe Jane Austen - jest znacznie trudniejsza w odbiorze; potrzebna jest wiedza historyczna oraz chłonny rozum. 

Mansfield Park, film z 1999 roku.  Według mnie, bardzo dobra ekranizacja posiadająca swój urok oraz kolejne spotkanie z Jonnym Lee Miller w adaptacji powieści Jane Austen!

Lecz to w końcu twórczość Jane Austen, tak więc nie zabraknie romansu, dwuznacznych sytuacji, wycieczek oraz pięknych sukien czy bali. Muszę przyznać, iż w tym przypadku autorka całkowicie mnie zaskoczyła poprowadzeniem akcji, gdyż w pewnym momencie szczerze zwątpiłam w szczęśliwe zakończenie, także należy się ogromny plus za nieprzewidywalność!  

Warto się zmierzyć z tą lekturą jeszcze chociażby dla świetnie skonstruowanych postaci, a przede wszystkim Fanny Price, jednej z lepszych głównych bohaterek wszech czasów. Oto dziewczyna, która wykształciła w sobie pozytywne cechy charakteru, a przy tym jest tak mądrą, świadomą świata i okrucieństwa postacią. Razem z kuzynem, Edmundem, są bohaterami godnymi naśladowania - pełnych współczuć, dobra i miłości...

Jane Austen słusznie podkreśliła, iż osoby kroczące ścieżką moralności i sprawiedliwości nie mają w życiu łatwo - są często nierozumiane przez otoczenie; wyśmiewane bądź wyalienowane. Dwie osoby nie wystarczą - pomimo największych starań - by oczyścić całe społeczeństwo. Austen pokazuje, że pokusa przyjemności i żądza użycia bywają w ludziach mocniejsze niż chęć poprawy. O tym właśnie jest jej trzecia książka - o przeplataniu się optymistycznych wizji z realistycznymi.

W ogólnym rozrachunku "Mansfield Park" jest pozycją godną uwagi zdecydowanie dla wszystkich fanów autorki i romansu. Oprócz tego znajdzie coś dla siebie każdy, kto poszukuje wyzwania czytelniczego - czegoś innego od schematyczności, pełnego trudniejszych zagadnień. Jane Austen podjęła się niełatwego zagadnienia, ale podeszła do niego właściwie, dlatego spokojnie można sięgnąć po tę historię!

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Mansfield Park
Tytuł oryginalny: Mansfield Park
Autor: Jane Austen 
Tłumaczenie: Anna Przedpełska-Trzeciakowska
Wydawnictwo: Świat Książki
Seria: Angielski Ogród
Data wydania oryginału: lipiec 1814
Data omawianego wydania: 22.04.2015
Liczba stron: 440
Oprawa: Twarda+Obwoluta 
http://wydawnictwoswiatksiazki.pl/Gatunek: Romans

18 komentarzy:

  1. Mam w planach przeczytanie książki Jane Austen. Ekranizacje też obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam dawno temu tę książkę i warto byłoby sobie ją odświeżyć. To bowiem przecież klasyka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystkie książki z "Angielskiego ogrodu" muszę koniecznie przeczytać. Fajnie, że zrecenzowałaś tę mniej popularną, a jednak tak samo jak inne interesującą:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka mi się podobała. Może nie była jakaś rewelacyjna, znam powieści tego typu, które naprawdę powaliły mnie na kolana, chociażby "Dziwne losy Jane Eyre", czy ukochane "Przeminęło z wiatrem", ale dla wielbicieli klasyki to lektura godna uwagi! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jane Austen zawsze w modzie i zawsze na tak :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wstyd się przyznać, że czytałam tylko jedną książkę tej Autorki. Ale w wakacje nadrobię zaległości :)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam tylko "Rozważną i romantyczną" Austen, i choć bardzo mi się spodobało, to jakoś nie było okazji, by zapoznać się z resztą jej twórczości. W te wakacje na pewno sięgnę po inne jej książki, zwłaszcza te piękne wydania ze Świata Książki mnie do tego zachęcają. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciągle zachęcasz tą klasyką, a ja nadal do żadnej nie zajrzałam, smagnij mnie batem lub coś ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne wydanie, bardzo mi sie podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Akurat tej książki jeszcze nie miałam okazji przeczytać, więc pewnie się skuszę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam tą książkę. Uważam, że to jedna z lepszych autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedyś muszę nadrobić te wszystkie zaległości w klasykach, ale pewnie nastąpi to dopiero na emeryturze ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio mam straszną chęć na klasykę ;) Jane Austen jeszcze przede mną, ale przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mansfield Park nie czytałam, ale posiadam :) Oglądałam za to film i byłam pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  15. Klasyka i ja to dwa różne światy, które nie chcą ze sobą współgrać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Cieszę się, że ta książka to nie tylko bale i romans, bo w takim przypadku raczej nie bardzo by mnie do niej ciągnęło. Chętnie przeczytam, chociaż najpierw mam w planach "Dumę i uprzedzenie". :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Troszkę obawiam się o tę wiedzę historyczną, ale mam nadzieję, że nie będzie z tym problemu, bo z chęcią przeczytałabym tą powieść. :)

    OdpowiedzUsuń