wtorek, 21 marca 2023

Mapa kulturowa - Erin Meyer


Od pięciu lat (pięciolecie stuknęło mi równo 15.03.2023) pracuję w międzynarodowej korporacji. Nauczyłam się wiele, ale przede wszystkim nauczyłam się tego, że znajomość języków obcych nie wystarcza. Żeby się tak naprawdę dogadać, potrzeba zrozumienia czyjejś kultury i mentalności. A w tym pomaga chociażby Mapa kulturowa, którą zamówiłam w Księgarni TaniaKsiazka.pl.

Dlaczego polskiemu menadżerowi tak trudno dogadać się z zespołem z Indii? Ile trwa piętnaście minut w Londynie, a ile w Dubaju? Co to znaczy, że Polacy, Francuzi i Niemcy są przedstawicielami „kultur kokosowych? Jak dobrze odczytać to, co tak naprawdę mówią nam ludzie z innych krajów i kultur?

Czy wiesz, że Niemiec od razu przejdzie do sedna sprawy, ale kiedy krytykuje cię szef z Wielkiej Brytanii, możesz tego nawet nie zauważyć? W skandynawskim zespole trudno odkryć, kto właściwie jest menadżerem, co jest nie do pomyślenia dla ceniących hierarchię Azjatów. Kiedy różne narody i kultury zaczynają wspólnie robić biznes, czasem naprawdę trudno się dogadać.

Erin Meyer, opierając się na badaniach i własnej praktyce, przedstawia krok po kroku, jak zrozumieć najczęściej występujące w biznesie trudności komunikacyjne wynikające z różnic kulturowych oraz daje praktyczne wskazówki, jak skutecznie sobie z nimi radzić. Są to naprawdę konkretne informacje podane na konkretnych przykładach.

Meyer podzieliła swój poradnik na krótkie rozdziały, które skupiły się na ośmioskalowym modelu, przy czym każda „ze skali" dotyczy jednego istotnego obszaru, którego menadżerowie muszą być świadomi. Są to następujące elementy:

Komunikacja: niskokontekstowa – wysokokontekstowa
Ewaluacja: bezpośrednia krytyka – pośrednia krytyka 
Przekonywanie: dedukcyjna – indukcyjne 
Przywództwo: egalitarne – hierarchiczne 
Zaufanie: zadaniowe – relacyjne 
Niezgoda: konfrontacyjna – unikająca konfrontacji 
Planowanie: linearne czasowo – elastyczne czasowo

Brzmi trudno? Wcale nie. Już podczas lektury czuć, że to wszystko jest proste i normalne. Oczywiście w teorii. W praktyce jest już dużo gorzej. Ale powoli. Meyer pokazuje, że im więcej zrozumiemy, im więcej się nauczymy o innych kulturach, tym lepiej. Ale powiem Wam, że ja już dużo wiedziałam o różnych narodowościach, a mimo to Meyer mnie zaskoczyła! Więc muszę przyznać, że wyciągnęłam dość sporo z lektury.

Czy polecam? Tak, raczej polecam. Może niekoniecznie wszyscy odnajdą się w tej lekturze, ale te osoby, które pracują w środowiskach międzynarodowych, mogą się mile zaskoczyć. Zachęcam do zajrzenia do bestsellerów Księgarni TaniaKsiazka.pl.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TytułMapa kulturowa
Autor: Erin Meyer
Przekład: Agnieszka Sobolewska
Wydawnictwo: Znak
Premiera: 25. stycznia  2023
Liczba stron: 320
Format: 135x205
Oprawa: Twarda
Cena okładkowa: 64,90 zł
Kategoria: Literatura popularnonaukowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz