środa, 13 marca 2024

Kontratak - Won-Pyung Sohn


Literatura koreańska zdecydowanie należy do czegoś, co dopiero wchodzi do kraju nad Wisłą. Na fali popularności muzyki i filmów z Korei Południowej, dotarły do nas także wewnętrzne troski przeciętnych ludzi zapisane na kartach powieści. Trzy lata temu przeczytałam Almonda, teraz zamówiłam Kontratak na TaniaKsiazka.pl

Poznajcie Koreankę Ji-hye, która urodziła się w 1988 roku. Tym sposobem należy do "pokolenia 880 000 wonów", które oznacza ni mniej, ni więcej, że właśnie w tym roku Koreańczycy masową spłacali dług w Międzynarodowym Funduszu Walutowym. Tym sposobem Ji-hye ma problemy ze znalezieniem dobrze płatnej pracy, pracując na czarno. Ta książka to opowieść o jej normalnym, przeciętnym życiu, pełnym frustracji na współczesność oraz lęku o przyszłość. Znajome emocje, czyż nie?

Mimo że akcja Kontrataku ma miejsce w dalekiej Korei Południowej, bez problemu również i współczesne pokolenie trzydziestoletnich Polaków doskonale się tutaj odnajdzie. Im jestem starsza, tym bardziej doceniam właśnie troski normalnych ludzi - takich jak Ty, czy ja. Powieść Won-Pyung Sohn w nienachalny sposób przedstawia próby stania się pełnoprawnym dorosłym, co bynajmniej nie jest łatwe ze względu na liczne absurdy społeczne i zastałe konserwatywne poglądy. 

Co ciekawe, a co warte odnotowania w przypadku literatury azjatyckiej, Kontratak należy do dość surowych w opisach książek. Całość historii zamyka się w niecałych 300 stronach, a wbrew pozorom ma się wrażenie, że jest się wśród tych bohaterów znacznie dłużej. Bez wątpienia jest to zasługa dobrze skonstruowanej fabuły i doskonałych umiejętności pisarskich, które umożliwiają wprowadzenie postaci bez większego trudu. Rozdziały są krótkie, wręcz ma się wrażenie skompresowane, ale wydźwięk powieści jest mocny i wymagający ponownego rozważenia.

Nie spodziewałam się aż tak przejmującej opowieści o problemach trzydziestolatków (a przypominam, że coraz bliżej mi do tego wieku). Podobnej książki po prostu było mi brak. Won-Pyung Sohn chwyciła mnie za serce, pozwoliła zachwycić się stylem pisarskim, a przede wszystkim pozwoliła ujrzeć problemu współczesności. Czytajcie tę książkę, po którą zapraszam Was chociażby w kategorii bestsellery Taniej Książki. Nie zawiedziecie się!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Kontratak
Autor: Won-Pyung Sohn
Tłumacz: Edyta Malejko-Pasikowska
Wydawnictwo: Mova
Premiera: 29.09.2021
Liczba stron:280
Format135 x 205 mm
Oprawa: twarda
Gatunek: obyczajowa
Cena okładkowa: 49,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz