sobota, 4 maja 2013

Dedealkograf - Regina Samerkowska

Skuszona słoneczną okładką i krótkim, aczkolwiek dającym chwilę do namysłu opisem, a przede wszystkim napisem obyczajowa, postanowiłam poświęcić czas na przeczytanie Dedealkografa. Jakże wielkie było moje zdziwienie, gdy po przeczytaniu pierwszych zdań książka nie okazała się literaturą obyczajową i nie ma nic związanego z latem. Jedyne co się zgadza to ten krótki opis. 

Czy znasz pierwszą zasadę dynamiki ludzkiego życia? Nie? To koniecznie przeczytaj tę książkę i zapewniam, że nie wyprodukowano jej w Chinach i nie ma też ona absolutnie nic wspólnego z lekcją fizyki. Ze swej strony mogę Ci z całą odpowiedzialnością zagwarantować, że nie będziesz się z nią ani przez jedną chwilę nudził. 

Ta książka jest poświęcona przemyśleniom autorki. Trzeba tę wiadomością przyswoić. Naprawdę nie wiem, dlaczego dołączono do niej etykietkę obyczaj. Książką obyczajową może być np. wszystkim dobrze znany Dom nad rozlewiskiem, ale nie przemyślenia autorki. Pomyłka? Co prawda W pigułce o życiu z chińskiego na nasze autorka przybliża nam problemy codzienności, z którą każdy z nas musi się borykać. W sposób prosty, zrozumiały, o niezwykle barwnym stylu literackim.

Znaczenie tytułu:
W zaistniałych okolicznościach postanowiłam, z całym szacunkiem dla owego wszechstronnie uzdolnionego narodu, podjąć się próby przetłumaczenia choćby cząstki tej wiedzy z "chińskiego" na "nasze". Oraz poprawienia tego kawałka świata, który zechce mnie usłuchać. Posłużyłam się przy tym obrazami wyświetlanymi w moich szarych komórkach. Dlatego tytuł tego potoku słów nawiązuje do encefalografu, za pomocą którego wykonuje się zdjęcia rentgenowskiego czynności mózgu. 

Na wstępie autorka wita się z nami i oznajmia nam, o czym będą kolejne strony książki.
Książka ta oparta jest na wielu faktach, a autentyczne podobieństwo niektórych postaci lub zdarzeń - zupełnie nieprzypadkowe. Zawiera również opisy scen, które były dla mnie drastyczne.
Nie będę taić, że moja "pisanka" ukrywa jeszcze momenty rozbierające do wesołości i jeśli ktoś nie ma życzenia, aby stać się kimś choć na chwilkę szczęśliwszym, nie powinien jej czytać.

Kolejno przedstawione są nam [za pomocą czarnych literek na białym tle] początki, wybory, trudności życia, z którymi musiała się borykać. A trzeba dodać, że, jak to sama wspomina, od samego początku życia miała falstart. Wzbogacone są one wierszami - krótkimi i niezwykle treściwymi. 

Ja jestem z Wenus, ty jesteś z Marsa...
Połączyła nas dwoje losowa farsa.
Mam w sobie żal do Matki Ziemi,
że tak nas buja w czasie i przestrzeni...
Jak dotąd nie widzę szansy cienia
międzyplanetarnego porozumienia.
Mars jest bogiem wojny wszakże,
mars na Twym czole, zasępiony... zawsze...
Z życia uczynić wielkie Pole Marsowe,
to dla człowieka zwyczajnie niezdrowe!... 

W książce podejmowane są najróżniejsze tematy z życia wzięte: potrzeba rodziny, potrzeba kochanie, pozytywne myślenie, asertywność, stres, przyjaźń, uzależnienie, czy egoizm ludzki  (i wiele, wiele innych tematów codziennych, z którymi każdy z nas się spotyka).

JA - to dla mnie bardzo ważne słowo,
JA - najpierwsze jest na całym świecie,
JAM jest jeden na miliardy przecież -
myśl o sobie egoistycznie, ale zdrowo.

Nie chciej świata zasłonić Twoją osobą,
myśl o sobie na co dzień kompleksowo.
Dbaj o kondycję ducha swojego w ciele
w dni powszechne, w sobotę i w niedzielę...

Książka została napisana w myśl filozofii epikureizmów. "Carpe diem" - chwytaj dzień, tak jak robi to autorka.

Dedealkografa Reginy Samerkowskiej nie zamierzam oceniać. Gdyż to niezwykle trudne zadanie. Jestem pewna, że książka spodoba się osobom o podobnym myśleniu jak autorka. A jeżeli nie - to dzięki Dedealkografie może spojrzy na świat innym okiem? 
Czy Ci się spodoba, czy też uznasz ją za nieciekawą - wszystko zależy od Ciebie.

-------------------------------------------------------------------------------------
Tytuł: Dedealkograf. W pigułce o życiu z chińskiego na nasze
Autor: Regina Samerkowska
Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: 2013
Liczba stron: 304
Kategoria: Wspomnienia, Poradnik
----------------------------------------------------------------------------------
Za książkę dziękuję wydawnictwu Novae Res!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz