środa, 8 maja 2013

Nestel - Pascal Fords

Jestem ostatnią zainteresowana, jakie to książki trafiają do rąk dzieci. Myślałam, że nadal utrzymują poziom w stylu Kubusia Puchatka czy innych światowych utworów. Tym razem zabrałam się za Nestela Pascala Fords. Powiem szczerze, że nieco się zdziwiłam, gdy książka bardziej przypominała mi dzisiejsze bajki Cartoon Network, niż wspomniane przeze mnie utwory.

Wiewiór o imieniu Nestel, nie mogąc pogodzić się z myślą o pójściu do pracy i małżeństwie, bezmyślnie przedostaje się na drugą stronę łąki, wykorzystując łatwowierność jelenia.
Po usłyszeniu od sójki informacji o lesie leszczynowym postanawia za wszelką cenę dotrzeć do wymarzonych krzewów. Podczas marszu znacznie komplikuje sobie ewentualny powrót do domu. 

Nestel to dla mnie typowy bohater amerykańskich kreskówek. Jest przebiegły, boi się nieznanego dlatego woli uciekać, jak również potrafi dobrze kłamać, gdy trzeba. Wiewiórka ta osiągnęła odpowiedni wiek, przez co była nękana przez swego ojca, by w końcu zaczął pracować. Nestel nie chciał tego jednak, więc postanowił uciec. Do tego czynu popchnął go również temat małżeństwa z Patrycją, jego koleżanką-wiewiórką. By przez jakiś czas odetchnąć od tego świata dorosłych, postanawia przemieścić się na drugą stronę rzeki. Pomaga mu w tym jeleń, którego Nestel oszukał.

To zaledwie początek przygód Nestla, a ja już miałam oczy szeroko otwarte. Nestel kłamie? Czego ta bajka chce nauczyć najmłodszych? Po pewnym czasie - przeczytawszy większą ilość tekstu w nowoczesnym stylu - doszłam do wniosku, że nie jest to książka dla najmłodszych. Książka przekracza próg sześciolatka, a może nawet i  wyższy. Momentami nawet się zastanawiałam, czy Nestel nie powinien być bardziej uważany jako przygodówka.

Książka została napisana w bardzo nowoczesny sposób, nie wiem tylko, czy działa to na korzyść czy na niekorzyść. Przeważa ilość dialogów - momentami bezsensownych. Większa czcionka ułatwia czytanie. 

Mimo wszystko trudno mi tutaj ocenić Nestla negatywnie. Sądzę, że autor chciał iść za duchem czasu, dlatego stworzył świat przypominający kreskówki. Nie mogę powiedzieć, że uważam to za wadę. Obecnie przecież dzieci chętniej oglądają Ben 10 niż Bolka i Lolka. Dlatego również i Nestel przypadnie im do gustu.

-------------------------------------
Tytuł: Nestel
Autor: Pascal Fords
Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: kwiecień 2013
Liczba stron: 154
Kategoria: Bajka dla dzieci
-------------------------------------

Za książkę dziękuję wydawnictwu Novae Res!

2 komentarze:

  1. Zanotowałam sobie ten tytuł, myślę że książeczka spodoba się mojemu dziecku :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że takie książeczki w bardziej nowoczesnym stylu też można podsuwać naszym dzieciom a nie tylko samą klasykę :)

    OdpowiedzUsuń