poniedziałek, 13 stycznia 2014

Wład Palownik. Prawdziwa historia Drakuli - C.C. Humphreys

W podręcznika od historii znaleźć można zarówno wielkich władców, jak i niedołężnych. Są honorowi rycerze, jak i okrutni wojownicy. Są czyste niewiasty, jak i kobiety lekkich obyczajów. Lecz każda z tych postaci ma swoją własną historię, a jedną z podstawowych zasad ludzi zapisujących wydarzenia historyczne jest danie szansy wypowiedzenia się takim ludziom - ludziom "szarym", bo nikt z nas nie jest przecież kruczo czarny i przejrzyście biały. 

Wład Palownik, znany bardziej jako Drakula,  należał do jednych z najokrutniejszych tyranów, jakim przyszło stąpać po tej ziemi. Był władcą Wołoszczyzny, a poprzez swoje bestialskie rozwiązania podczas licznych starć, osławił się jako ikona demonizmu. Jednak Wład nie od urodzenia był dorosłym, jak i nie od urodzenia był okrutny... Przed ostatecznym, pośmiertnym osądem jego czynów na jego obronę stają trzy osoby: najbliższy przyjaciel Ion, kochanka Ilona oraz pustelnik - jego spowiednik. 

Dzięki nim cofamy się w czasie i poznajemy historię Włada Palownika, syna Diabła, od początku...
Autor bardzo dobrze nakreślił postać głównego bohatera, zaczynając od czasów dzieciństwa, a kończąc na łożu śmierci. Dodatkowo każdy z "świadków" przedstawia okrutnego tyrana na swój własny, charakterystyczny sposób, przedstawiając postać tak złożoną i oryginalną, że nie sposób nie poczuć do Włada Palownika żadnych uczuć.  Z dokładnością i precyzją autor ukazuje czytelnikowi powolne a mimo to drastyczne zmiany zachodzące w jego życiu, które doprowadziły niewinnego chłopca do bezlitosnego wojownika.

Nie mogę wyjść z podziwu, jak dobrze autor opisał głównego bohatera... ale i wszystkie pozostałe postacie. W tej ponad pięćsetnej historii przewija się tak wiele bohaterów, że każdy z nas znajdzie swojego ulubieńca. Mowa tutaj również o tej trójce ludzi, których oryginalność widać na każdym kroku.Nie zabrakło również i poznania ich motywów, którymi się kierują oraz celów, do jakich zmierzali.

Pan Humphreys niejednokrotnie mnie zaskoczył. Akcja jest nieprzewidywalna, a tempo w jakich wszystko się dzieje odpowiednie dla danej akcji. Nie jest to jednak książka dla ludzi wrażliwych. Niektóre momenty i wydarzenia są tak krwawe, i tak przerażające... a przy okazji smutne (mniej więcej w środku historii, zakręciła mi się łezka w oku). 

Dużym plusem jest również charakterystyka danej epoki i miejsca, w jakich dzieje się akcja. Nigdy wcześniej nie czytałam historii dziejącej się na dworze sułtana oraz na polach bitew średniowiecznych na Bliskim Wschodzie. Możemy przeczytać nie tylko o krwawej polityce, ale również o życiu codziennym, jakim żył dawniej Wład Palownik. 

Język autora jest prosty i zrozumiały. Nie brak oczywiście odpowiedniego dla danego okresu czasu słownictwa. Niemniej jednak ta dokładność w opisywaniu szczegółów w pierwszej chwili nieco mnie odstraszyła. Dopiero po jakimś czasie wdrążyłam się w akcje powieści.

"Włada Palownika" czytało mi się naprawdę dobrze. Zapewne jest to spowodowane okruszkiem filozoficznym, ponieważ autor dał mi pytanie, na które powinnam sama sobie odpowiedzieć: "Czy człowiek jest naprawdę zły do szpiku kości, czy może w każdym znaleźć można ziarenko dobra?".

To właśnie życie Włada Palownika zainspirowała Brama Stockera do napisania historii o wampirze Drakuli. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł:Wład Palownik. Prawdziwa historia Drakuli
Autor: C.C.Humphreys
Wydawnictwo: Książnica
Data premiery: 2.03.2012
Liczba stron: 512
Kategoria: Powieść Historyczna
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ocena: 5 (bardzo dobry)
http://publicat.pl/ksiaznica/oferta/beletrystyka-historyczna/papiezyca-joanna_64,2402,421.html

16 komentarzy:

  1. W sumie może to być ciekawa książka, a i klimat intrygujący :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam w innej publikacji o tej postaci. Z chęcią dowiedziałabym się więcej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę w starszym wydaniu, z zieloną okładką. Przeczytałam kilkakrotne i muszę przyznać, że nie czuję się nią zawiedziona - jest po prostu genialna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę, bo ogromnie mnie zainteresowała swoją tematyką. Zresztą moi znajomi wypowiadali się na jej temat w samych superlatywach i widzę, że ty również masz na jej temat pochlebne zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawie się przedstawia, z podobną książką jeszcze chyba nie miałem do czynienia, więc chętnie bym tę poznał.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam na nią ochotę od dawna.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę poczytać nieco więcej o tej książce. Fabuła wydaje mi się interesująca :) Bardzo fajna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rewelacyjna recenzja. Musze dodać te pozycje do "trzeba przeczytac". Pozdrawiam i dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Okładka nie zachęca, ale dobra recenzja ;>

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam motyw Draculi i chętnie sięgnę po wszystko, co tylko jest z nim związane :) Zaintrygowało mnie szczególnie to, że powieść ma wielu intrygujących bohaterów - i w dodatku różnorodnych :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Krwawe opisy są zupełnie nie dla mnie. Ale mojemu Narzeczonemu powinna się ta książka spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie przeczytam, krwawe opisy raczej nie będą stanowić dla mnie problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Do wrażliwych się nie zaliczam, także krwawe sceny pewnie zachęciłyby mnie do dalszego czytania ;) Szczerze powiedziawszy patrząc na okładkę, kompletnie bym po tą książkę nie sięgnęła, jednak Twoja recenzja nieco mnie nią zainteresowała.

    + Odpowiedziałam na Twoje pytania odnośnie Liebstera i bardzo dziękuję za nominację :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Chętnie zapoznałabym się z tą książką, bardzo lubię historię o Draculi i chętnie dowiedziałabym się, ile w tym prawdy :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ostatnio przypomniałam sobie o tej książce gdy mój wykładowaca wspominał o Palowniku ;) Nie jestem tak zupełnie pewna czy by mnie porwała, ale mimo to jestem jej ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń