piątek, 4 czerwca 2021

Siedem zmysłów. Jak je zrozumieć i wykorzystać, by lepiej żyć - Rüdiger Braun


"Wewnętrzna harmonia leży u podstaw dobrego samopoczucia” czytamy  w książce niemieckiego dziennikarza naukowego Rüdigera Brauna. Będąc po lekturze Siedmiu zmysłów zamówionej w Taniej Książce zrozumiałam, jak ważną rolę odgrywa każdy z naszych zmysłów, i że ich regularna pielęgnacja zaowocuje lepszym zdrowiem, samopoczuciem i zrozumieniem siebie i swojego ciała.

Książka podzielona została na osiem rozdziałów. Pierwszy pełni rolę wstępu do rozważań, które zostają pogłębione w kolejnych sześciu częściach, podzielonych na: słuch, wzrok, węch i smak, dotyk i czucie, równowagę oraz intuicję. Każdy zmysł został bardzo dokładnie omówiony – od strony teoretycznej, ale i praktycznej za pomocą przytoczenia dotychczas przeprowadzonych eksperymentów czy przykładów z życia. Ostatni rozdział to od jednego do trzech przykładów ćwiczeń na każdy z omówionych zmysłów, pełniący rolę wskazówki, jak dbać i rozwijać nasze „dary”.

Przyznam, iż po tej lekturze spodziewałam się raczej luźnej dyskusji o zmysłach, lekkiej i w sam raz do zabrania na plażę czy do parku. Tutaj pojawiło się niemałe zaskoczenie. Uważam, że książka została bardzo dobrze przygotowana merytorycznie i okazała się być dawką solidnej i kompleksowe wiedzy. Czytając ją strona po stronie, dowiedziałam się wielu nowych i ciekawych rzeczy. To, co od razu zwróciło moją uwagę, to ciągłe powoływanie się autora na wyniki badań i eksperymentów oraz na słowa osób będących autorytetami w naukach o zmysłach (psychologów, neurobiologów, fizjoterapeutów, kognitywistów itp.). W książce można znaleźć multum przykładów i ciekawostek - ogólników, ale i bardzo szczegółowych danych.

Braun w uproszczony sposób stara się wyjaśnić czytelnikowi dane zagadnienie, choć nie rezygnuje ze specjalistycznego słownictwa, które niejednego może nieco zrazić. To, co mnie trochę rozczarowało, to fakt, iż myślałam, że więcej miejsca poświęcone zostanie tematowi dbania o zmysły, podczas gdy większą uwagę poświęca się opisowi ich działania. Uważam, że osoby, które interesują się tą tematyką z pewnością znajdą coś dla siebie, natomiast ci, którzy nie są entuzjastami tego zagadnieniem, a sięgną po tę książkę, mogą poczuć się zawiedzeni i nie mieć ochoty ani cierpliwości brnąć w jej treść.

Podsumowując, książka Siedem zmysłów to pozycja, którą mogę szczerze polecić. Mimo że nie jest to bardzo łatwa lektura (traktuje o dość trudnych sprawach),  to czytało mi się ją naprawdę dobrze. Dowiedziałam się wielu zaskakujących rzeczy, a ja sama zaczęłam dostrzegać to, czego wcześniej nie zauważałam. Moim zdaniem książka Rüdigera Brauna to pozycja obowiązkowa na drodze tych, którzy dążą do pełnego zrozumienia i poznania siebie oraz otaczającego nas świata. Godny bestseller Taniej Książki.

~Monia

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tytuł: Siedem zmysłów. Jak je zrozumieć i wykorzystać, by lepiej żyć
Autor: Rüdiger Braun
Tłumaczenie: Jatowska Magdalena
Wydawnictwo: MUZA S.A.
Data wydania: 14.04.2021
Liczba stron:304
Oprawa: Miękka
Gatunek:Psychologiczna



1 komentarz: