poniedziałek, 24 września 2018

Oddechy. Tom 1. Powód, by oddychać - Rebeca Donovan

Powód by oddychać - emocjonalna książka, która ma chwytać czytelnika za serce, ale czy tak się dzieje? Zapraszam na szczerą, choć subiektywną recenzję pierwszego tomu bestsellerowej trylogii Oddechy.

 

Emma to nastoletnia dziewczyna, która najchętniej na co dzień wolałaby być niewidzialna. Przez rówieśników postrzegana jako perfekcyjna, niemal idealna uczennica, tak naprawdę skrywa bolesne sekrety, z którymi musi się na co dzień zmagać. Jej świat wywraca się do góry nogami, gdy poznaje Evana.  Nowy w szkole chłopak od razu zaczyna interesować się Emmą, a im ona stara się go unikać, tym on pragnie ją jeszcze bardziej poznać. Czy skrzywdzona dziewczyna pozwoli mu się do siebie zbliżyć?  Czy będzie w stanie mu zaufać?

Rebeca Donovan nie napisała prostej historii na letnie popołudnie. Zamiast tego porusza w swojej książce trudny, a wręcz wstrząsający  wątek dotyczący przemocy psychicznej i fizycznej. Nietrudno się domyślić, że właśnie to spotkało (i wciąż spotyka) główną bohaterkę. Na przykładzie Emmy autorka przedstawia nieustanne życie w strachu przed powrotem do domu. A że wszystkie sytuacje zostały opisane w prawdziwy sposób, tym samym nierzadko łamie czytelnikowi serce. 

Oczywiście (dla posklejania serca) pojawia się wątek miłosny i pomiędzy Evanem  a Emmą rodzi się głębokie uczucie.  Problem polega na tym, że Emma nie chce dopuścić do siebie tej myśli. Wie, że wtedy będzie musiała zdradzić swoje tajemnice. Nie tak łatwo jest ukazać swe wnętrze. Czy ktoś tak zraniony jak Emma okaże się na to gotowy? Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste i pewnie dlatego czytelnik tak mocno trzyma kciuki za bohaterkę, by ta odnalazła miłość, dzięki której będzie mogła zaczerpnąć powietrza!

"W rozrachunku między miłością a stratą to miłość popychała mnie do walki o to, by... oddychać".

Czytelnik zna każdą myśl, każdy gest, każde uczucie Emmy. Zapewne dlatego tak szybko można przywiązać się do tej postaci. Mało tego - stopniowo coraz bardziej na niej czytelnikowi zależy. Ja sama cierpiałam, płakałam i uśmiechałam się razem z nią.  Byłam zła na okrutny los, który ją spotkał. Mimo męczącego życia rodzinnego bohaterka się nie poddaje. Rozwija swoje pasje i nieustannie liczy dni do momentu, kiedy będzie mogła wynieść się z domu. Nie sposób nie polubić takiego charakteru. Zdeterminowana i nieużalająca się nad sobą nastolatka.  Oby jak najwięcej takich postaci!  

Bliżej poznajemy również najlepszą przyjaciółkę Emmy – Laylę – która tylko z pozoru zupełnie nie pasuje do głównej bohaterki. Layla to najpopularniejsza dziewczyna w szkole, wychowana w dobrej i zamożnej rodzinie. Książka ukazuje nam prawdziwą przyjaźń, w której nieważne są pieniądze czy status szkolny, a druga osoba i to jaka naprawdę jest.  

Podsumowując!

Spodziewałam się zwykłej młodzieżowej książki, a otrzymałam niezwykle mądrą i głęboką lekturę!  Już od pierwszych stron nie mogłam się od niej oderwać. Historia Emmy wciągnęła mnie do tego stopnia, że zapomniałam o rzeczywistości.  A po skończeniu książki od razu sięgnęłam po kolejną część. To już coś znaczy, prawda?

Spodziewajcie się niebawem kolejnej recenzji!

Wasza Ola!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Powód, by oddychać
Tytuł oryginalny: Reason to Breathe
Autor: Rebecca Donovan
Wydawnictwo: Feeria Young
Przekład: Ernest Kacperski
Seria: Oddechy #1
http://wydawnictwofeeria.pl/pl/ksiazka/tatuaz-z-liliaData wydania: 24.09.2014
Liczba stron: 496
Format: 143x204
Oprawa: Miękka
Cena: 37,90 zł
Kategoria: Dla młodzieży



5 komentarzy:

  1. 0lu bardzo zakręciłaś mnie do lektury tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Tę książkę mam ciągle w planach i niestety nie mogę się za nią zabrać ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam ją bardzo dawno temu i już nawet nie pamiętam o czym była, ale wiem że podobnie jak ty spodziewałam się zwykłej młodzieżówki, a zostałam bardzo pozytywnie zaskoczona. Miałam w planach kolejne tomy, ale w końcu się za nie nie zabrałam i nawet nie wiem dlaczego.
    Pozdrawiam! :)
    https://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta książka jest niesamowita, jak cała seria. Niesamowicie łamie serce. :(
    potegaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Cała trylogia zrobiła na mnie ogromne wrażenie, gdy jakieś 2-3 lata temu czytałam całą serię!

    OdpowiedzUsuń