piątek, 5 lutego 2016

Niemiecki kryminał z ćwiczeniami: Klassische Fälle [Ingrid Glomp]

Idąc za ciosem, nie przestaję czytać po niemiecku. Niebawem, bowiem już chyba na drugim semestrze, czekają mnie same takie lektury, dlatego muszę dać z siebie wszystko, by przyszło mi to z jak najmniejszym trudem! Dlatego też tym razem mam dla Was coś nieco trudniejszego w porównaniu do Wo ist Sina?, bowiem i poziom jest wyższy, czyli Klassische Fälle!


Klassische Fälle to zbiór trzech opowiadań o komisarzu Gernocie Kolmie, który wraz z asystentem Oliverem tworzy duetem detektywów. Dzięki krótkim historiom: Mord in Theorie und Praxis; Kommissar Kolm und die Schönheit der Mathematik oraz Ein Klassische Fälle przenisiemy się do niemieckich miast i spróbujemy rozwiązać aż trzy zagadki przygotowane przez Ingrid Glomp.

NIEMIECKI Z KRYMINAŁEM - ZABÓJCZO WCIĄGAJĄCY!

Klassische Fälle to pozycja bez wyjątku dla wszystkich: dla uczniów gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych, szkół wyższych czy dla osób pracujących. Z tym jednak szczegółem, iż w porównaniu do Wo ist Sina? ten zbiorek przeznaczony jest dla czytelników, którzy opanowali język niemiecki na poziomie średnio zaawansowanym (B1). Ponieważ tę oto różnicę odczułam na własnej skórze.

To, co jest godne uwagi, to współczesne niemieckie słownictwo na wysokim poziomie. Zróżnicowana leksyka, a przede wszystkim żywy język, jaki wprowadziła autorka, bardzo szybko się przyswaja. Natomiast liczne kolokwializmy, skróty myślowe czy idiomy sprawiają, iż Klassische Fälle może okazać się idealnym źródłem wiedzy przed krótszym bądź dłuższym pobytem w krajach niemieckojęzycznych. 

Przejrzysty tekst, pogrubione wyrazy oraz wyjaśnienia na marginesie.

Oczywiście nauka języka nie okazałaby się przyjemna, gdyby nie ciekawe opowiadania. Nie są idealne fabularnie, lecz potrafią zaintrygować i sprawić, iż pomimo początkowych trudności "wgryzienia się" w daną historię kryminalną, czytelnik sam z siebie chce się zmusić do czytania - tylko po to, by odkryć prawdę.

Nie trzeba się jednak bać, iż czegoś nie zrozumiemy. Tłumaczenia najtrudniejszych słów i zwrotów znajdziemy zaraz obok tekstu na niebieskich marginesach. Zostało to zrobione na tyle porządnie, iż najczęściej pogrubiony wyraz ma w tym samym rzędzie wyjaśnienie po prawej bądź lewej stronie. Nie trzeba szukać w słowniczku, a tym samym odklejać się od lektury.

Przykładowe zadania leksykalno-gramatyczne.

Rozdziały są krótkie, co ma szczególny cel - ułatwia to przyswojenie materiału oraz natychmiastowe sprawdzenie się z lektury czytanego tekstu w postaci kilku (od dwóch do pięciu) ćwiczeń. Są one zróżnicowane, a każdy rozdział nie ma powtórzonych tych samych zadań leksykalno-gramatycznych. Raz jesteśmy pytani o przeczytaną przed sekundą opowieść. Innym razem łączymy pary synonimów albo antonimów. Następnie musimy odpowiadać na pytania, by kolejnym razem jedynie uzupełniać luki.

Godne uwagi są zarówno zadania odnoszące się do tekstu, jak również te całkowicie gramatyczne. Dzięki Klassische Fälle możemy nauczyć się jednej z najważniejszych umiejętności, czyli rozumienia tekstu czytanego, a także utrwalić nie tylko słownictwo, lecz chociażby najważniejsze czasy w języku niemieckim.


Słowniczek oraz tył książki.

Czeka na nas słowniczek wszystkich wyrazów i zwrotów, z jakimi się wcześniej zetknęliśmy, jak również konieczny przy tego typu książkach klucz odpowiedzi, w którym możemy sprawdzić rozwiązania wykonanych przez nas ćwiczeń (chyba nie muszę mówić, iż tylko w ten sposób możemy siebie sprawdzić oraz opcjonalnie poprawić zrobione błędy).

Jako że ja sama rzadko kiedy podejmuję się czytania powieści w oryginale (choć wiem, że się to zmieni!) jestem wielką miłośniczką właśnie takich rozwiązań. Jeżeli tak jak ja boicie się, iż nie będziecie wiedzieli, o czym właściwie jest ten tekst, podobne rozwiązania jak Klassische Fälle mogą okazać się dla Was wybawieniem!

Naprawdę warto poświęcić czas publikacjom wydawnictwa Edgard dla uczących się... Kiedyś mi za to podziękujecie, że tak Was namawiam do nauki języków obcych, bowiem KAŻDY może na tym tylko skorzystać! A skoro także i cena (na stronie wydawcy jest jeszcze niższa!!) nakłania nas do kupna... czemu się nie odważyć i spróbować swych sił?

Odpowiedzcie sobie tylko na jedno najważniejsze pytanie:
Czy chcielibyście znać język niemiecki?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~   
Tytuł:  Klassische Fälle
Autor: Ingrid Glomp
Wydawnictwo: Edgard
Seria: Niemiecki z Kryminałem
Poziom: B1
Data wydania: 2014
Ilość stron: 128
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
http://www.jezykiobce.pl/Format:135x190mm 
Kategoria: Edukacja

15 komentarzy:

  1. Ciekawy pomysł na rozwijanie języka niemieckiego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawy... no i najważniejsze - przynosi określone skutki :D

      Usuń
  2. Język niemiecki w ogóle mi się nie podoba. Raczej więc nie będę się go nigdy uczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się kiedyś nie podobał... a tu proszę! :D
      Jestem na germanistyce ;)

      Usuń
  3. Język niemiecki jest mi bliższy niż angielski, może się skuszę :)
    Pozdrawiam Justyna z książko miłości moja

    OdpowiedzUsuń
  4. Do niemieckiego jestem bardzo zniechęcona nie miałam dobrych nauczycieli w szkole i chyba już się nie przekonam. Dobrze znam angielski a na studiach uczę się francuskiego wiec gdyby była taka opcja dla innych języków to czemu nie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Angielski i francuski - niesamowite :3
      Sama myślę o nauce francuskiego... zobaczymy tylko co z tego wyjdzie ;)

      Usuń
  5. Do niemieckiego jestem bardzo zniechęcona nie miałam dobrych nauczycieli w szkole i chyba już się nie przekonam. Dobrze znam angielski a na studiach uczę się francuskiego wiec gdyby była taka opcja dla innych języków to czemu nie :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam taki jeden i uważam, że to świetna metoda, ale wciąż brakuje mi motywacji, żeby na poważnie się za odświeżanie języka zabrać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam taką metodę - włączenie filmu niemieckiego, posłuchanie niemieckiej muzyki bądź zaszycie się w niemieckie strony internetowe wszelakiego typu :D

      Usuń
  7. Niemiecki to nie moja domena, dlatego też nie jestem zainteresowana tym kryminałem. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zamowiłam z ciekawosci "Wo ist Sina?". Jesli spodoba mi sie, to pewnie sięgnę po inne niemieckie kryminały ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo! Wo ist Sina to moja pierwsza lektura po niemiecku - jestem ciekawa Twoich wrażeń :D

      Usuń