poniedziałek, 20 czerwca 2016

TOP 7 Polskich Pisarzy Godnych Uwagi

Moi drodzy!
Najdrożsi! 
Najmilsi! 

Słowo "dziękuję" to za mało, by w jakikolwiek wyrazić to, co czuję w moim sercu, gdy przeczytałam te wszystkie komentarze pod postem na temat Pewnej Autorki i Jej Fanów. Mogę jedynie uznać, że musiałam poruszyć bardzo drażliwy temat, który od dawna "uwierał" gdzieś w Waszych serduszkach :)

Jak sami zauważyliście albo co możecie zauważyć klikając w post - nic więcej nie komentowałam. NIE MUSIAŁAM! Ci, którzy myśleli podobnie jak ja, po prostu wyjmowali mi odpowiedzi z ust! Temat ucinam, bo już sensu by to nie miało :) Co chciałam powiedzieć, to powiedziałam. Co, kto zrozumiał (bo były najróżniejsze interpretacje mojej wypowiedzi), to jego. Niech tak zostanie :)


Jeden tylko smutny wniosek wysunęłam - wielu z Was nie przepada (z różnych powodów) za polską literaturą. A szkoda! Naprawdę! Stąd też mój pomysł stworzenia TOP 10 Ulubionych Polskich Pisarzy... i - o losie! - bym ich miała tylko czterech! 

To uznałam, że zmienię tytuł na Godnych uwagi... i już znalazłam siedmiu! 
Dobre i siedem, uznałam, stąd też TOP 7! Zapraszam!

 7. Paranormal romance pełną "buźką" - Skazani Alice Hill 

Niech Was nie zwiedzie obcobrzmiące nazwisko - to polska autorka, która postanowiła spróbować sił w paranormal romance! Na początku gdy o tym słyszałam, chwytałam się za głowę - ostatecznie już od jakiegoś czasu paranormal romance nie cieszy się taką popularnością jak jeszcze pięć lat temu. I tak jak się chwytałam za głowę, tak co i raz natrafiałam na recenzje Skazanych... BARDZO pochlebne recenzje. 

No to uznałam - czemu by i nie przeczytać? Książka co prawda gruba, ale tyle blogerów chwali... 

Nie muszę mówić, jak bardzo mi się ta powieść spodobała, prawda? Pamiętam, że bardzo nie chciałam, by się kończyła... ponieważ wiem, że na drugi tom będę musiała czekać i czekać... Ale liczę, że niebawem Alice Hill postanowi dokończyć swą opowieść! 

Naprawdę ciekawa historia - głównie dla młodzieży choć nie tylko - posiadająca zagadkę, tajemnicę, nieprzewidywalną i wartką akcję, no i romans... słowem: wszystko, czego potrzeba w paranormal... :)

No i, no i... przeprowadziłam nawet wywiad z autorką :) (dumna)!


6. Opowieści dla kobiet - Zabłądziłam oraz Dante na tropie Agnieszki Olejnik 

O Zabłądziłam naprawdę wiele mogłabym mówić, mimo że moja pamięć bywa zawodna i już nie potrafiłabym opowiedzieć, o czym dokładnie była ta książka. Ponieważ pamiętam ją tak, jak pamięta się miłe wspomnie - niedokładnie, trochę za mgłą... a mimo to i tak się do niej uśmiecham. I bardzo bym chciała do niej powrócić! 

Z Dante na tropie jest podobnie, choć nie do końca. Dalej pamiętam sprawcę... lecz to nie na nim lubiłam się skupiać. Dla mnie na pierwszym miejscu byli ONI - para tak nieidealna, że miałam wrażenie, że "podglądam przez dziurkę od klucza" rzeczywistość. Dodając do tego lekki dreszczyk emocji przez pewne "morderstwo", otrzymujemy książkę, od której po prostu nie można się oderwać!

5. Książki wyjątkowe - Poczwarka, Ono oraz Córka Czarownic Doroty Terakowskiej

O Pani Dorocie Terakowskiej dowiedziałam się przypadkiem. Ten właśnie przypadek sprawił, że przeczytałam Córkę Czarownic... która została wpisana na Honorową Listę H. Ch. Andersena! I wpadłam po uszy! 

Później Ono... Ono, które opowiadało o dziewczynie, która zaszła w ciążę - a to wszystko napisane w taki sposób, że od tej lektury moje myślenie na temat ciąży zmieniło się całkowicie! Ciąża to... stan uduchowienia, stan błogosławiony. Jeżeli jeszcze w ten sposób nie myślicie - przeczytajcie koniecznie!

No i Poczwarka - historia, która wycisnęła z moich oczu więcej łez niż jakakolwiek inna książka! Brak mi czasami słów, by ją opisać! Najprościej jest wepchnąć komuś egzemplarz do rąk z  rozkazem: CZYTAJ!

Kto nie zna - niech nadrobi. Szczególnie ubóstwiam Poczwarkę, która w piękny sposób traktuje o dziecku chorym na downa... oraz o całym jej otoczeniu. Piękne i do bólu prawdziwe.

4. Seria o człowieku - seria Miętowa Ewy Nowak

Ewa Nowak to autorka, która zapewniła sobie moją miłość do jej powieści od pierwszej książki. To był pierwszy raz, kiedy przeczytałam jakąś powieść, która przedstawia głębię człowieka. W serii Miętowej ZAWSZE bohater ma osobisty MOTYW - wszystko ma swój początek w ludzkiej psychice. Nie znajdziecie tutaj opisów wyglądu... lecz wnętrza! I to jest piękne!

Seria Miętowa jest do bólu prawdziwa, a historie w niej opisane mogą przydarzyć się każdemu z nas. Oczywiście nie wszystkie są sobie równe, ale na ogół każda z nich ma w sobie to COŚ - COŚ, dla czego warto rozpocząć... i zakończyć lekturę!

Mam tylko jedno ostrzeżenie - jeżeli dalej chcecie kogoś nie rozumieć... nie czytajcie książek Ewy Nowak! Jeżeli przeczytacie WSZYSTKO może się zmienić! 

3. Trylogia Young Adult - Ostatnia Spowiedź Niny Reichter

Young Adult albo New Adult to gatunki, które zawładnęły umysłami młodych i starszych czytelników. Nic w tym dziwnego! Było to coś nowego, świeżego. Oczywiście wszystko przyszło z zachodu... choć przecież i w Polsce mieliśmy przyjemność przeczytać coś ciekawego i naprawdę wartego lektury!

Pamiętam jak dziś, gdy czytałam recenzje Ostatniej Spowiedzi tom I. Jeszcze nie był tak popularny jak teraz, choć już pojawiały się pierwsze fanki. Ja byłam (i jestem) jedną z nich. Pani Reichter używa pięknego języka - jej styl jest nie do podrobienia! - które w równie piękny sposób opisuje miłość dwójki młodych ludzi, którzy dopiero uczą się, co to znaczy prawdziwa miłość.

W Ostatniej Spowiedzi mamy miłość i nienawiść, mamy śmiech i płacz, mamy rozstania i powroty. Ostatnie kartki zmuszają do łez... ponieważ nikt inny nie potrafi tak pięknie śpiewać...

2. Trylogia dla wymagającego czytelnika - Cukiernia pod Amorem Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk

Małgorzata Gutowska-Adamczyk obecnie pracuje nad kontynuacją Fortuny i namiętności (której już nie mogę się doczekać). Lecz swego czasu pracowała nad inną trylogią zatytułowaną Cukiernia pod Amorem, która przedstawia losy Polaków (i nie tylko!) na przestrzeni 300 latu (jak dobrze pamiętam). A wszystko to łączyły pewne wykopaliska.

Cukiernia pod Amorem ma w sobie zaklęty dar czasu. Kiedy otwieram książki, całkowicie daję się porwać historii zwykłych ludzi, którzy tak jak ja kochali, śmiali się, płakali... a każdy robił to na swój sposób. To swego razu Klepsydra Czasu...

To powieści dla wszystkich - naprawdę! Pani Gutowskiej-Adamczyk udało się napisać coś uniwersalnego dla wszystkich czytelników. Uwielbiam ją za ten morał, który każdy odnajdzie w książkach sam!

Ja kocham Cukiernię pod Amorem całym sercem i dlatego bardzo Was do niej zachęcam!


1. Z życia wzięte - książki familijne Anny Łaciny

Wiedzieliście, że te książki trafią na tę listę, oj, wiedzieliście :D  

Ja nie wiem, jak to się stało, że książki pani Łaciny tak bardzo mi się podobają. Albo dobra - wiem, ale do tego potrzeba poczytać recenzję do każdego tytułu. Ich wyjątkowość tkwi w codzienności - autorka nie boi się poruszać trudnych tematów i robi to w taki sposób, że choć człowiek chce płakać z rozpaczy... płacze, ale z uśmiechem na ustach :)

Często dostrzegam jakieś wątki w powieści dopiero po powtórnej lekturze. W sumie mogę uznać, że ile razy bym nie przeczytała danej historii, tyle razy znajdę w niej coś nowego. Uwielbiam wszystkie powieści (no... może Sześć Dominika to tak trochę mniej), polecam je z całego serducha wszystkim! 

Nie dziwcie mi się zatem, że tak bardzo mi zależy, by jak najwięcej osób przeczytało najnowszą powieść tej autorki - Niebo nad pustynią - ponieważ to TAK CUDOWNA historia, jakby pani Łacina celowała prosto w ludzkie sercu... i trafiała w nie przy zamkniętych oczach!

Kto jeszcze nie zna tych wartościowych lektur - niech szybko nadrobi! Polecam chociażby przystąpienie do Book Toura!
   

~~*~~

Oczywiście to pisarze, których po prostu ja znam - których przeczytałam i których proza zapadła w moich myślach na dłużej! Na pewno jest dużo więcej polskich pisarzy godnych uwagi - może mi kogoś polecicie? :) Kogo Wy najbardziej cenicie? :D

Trzymajcie się ciepło :*
Czy tylko u mnie pada? :)

42 komentarze:

  1. Ja z tego zestawienia najbardziej, tzn na pierwsze miejsce wysunęłabym panią Olejnik, bowiem jej książki podobają mi się najbardziej :) A o "Zabłądziłam" myślę, że to najlepsza polska powieść new adult :))) Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Olejnik czytałam tylko dwie powieści, ale planuję sięgać dalej :D Kto wie... może i w przyszłości pójdzie do przodu :3

      Usuń
  2. Książki Pani Terakowskiej to prawdziwe wyciskacze łez.
    Ja na pewno umiescilsbym na tej liście Hannę Kowalewska;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę czytałam jej najnowszą powieść, także zobaczymy ;)
      Miło by było, gdyby to było TOP 10, więc potrzebuję jeszcze 3 :D

      Usuń
  3. Jak tylko zobaczyłam tytuł posta zaciekawiło mnie czy będzie tu moja ulubiona polska autorka - i jest! Agnieszka Olejnik! Wielbię jej książki, czytam jednym tchem (polecam Ci gorąco "Dziewczyna z porcelany" - jest cudowna, chyba moja ulubiona). Poza tym lubię też Terakowską, Ewę Nowak i Ninę Reichter. Reszty - nie znam, ale być może kiedyś sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okej! Masz jak w banku, że przeczytam "Dziewczynę z porcelany"!

      Koniecznie poznaj! :D

      Usuń
  4. Nie wiem czemu, ale po przeczytaniu tytułu byłam prawie pewna, że zobaczę tutaj Remigiusza Mroza ;) Niestety jestem bardzo do tyłu z polską literaturą, ale widzę tutaj wiele ciekawych propozycji! Chętnie przeczytałabym Skazanych i Ostatnią spowiedź. Za sobą mam Poczwarkę i naprawdę było warto.
    Pozdrawiam,
    Kochamy Książki

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam Zabłądziłam Agnieszki Olejnik i strasznie mi się podobała :)! A na półce już Szczęście na wagę. Ja od siebie dorzucę Ałbenę Grabowską, bo uwielbiam jej książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tę autorkę od dawna na uwadze!
      Stulecie winnych jak najbardziej dla mnie ^^

      Usuń
  6. Pierwsze dwie autorki także bardzo cenię. Uwielbiam także twórczość Niny Reichter, Agnieszki Lingas-Łoniewskiej, K.N. Haner i wiele, wiele innych. Nie sposób wszystkich wymienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. K.N.Haner mam w planach - a konkretnie Na szczycie, które zebrało tak genialne noty! :D

      Usuń
  7. "Ostatnią spowiedź" mam w łapkach jeszcze nie przeczytaną, ALE! Dlaczego nie ma Remigiusza Mroza?? :D Ja ci polecam jeszcze ( oprócz Mroza, bo to jest oczywista oczywistość xD) Katarzynę Berenikę Miszczuk. Jak na razie czytałam tylko pierwszy tom trylogii, czyli "Ja, diablica" i o losie! Jej poczucie humoru rozpiernicza <33
    BUZIAKI ♥ :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz jak w banku, że Mróz będzie! Koniecznie!! I to w niedalekiej przyszłości! Co do Miszczuk... też chcę przeczytać! :3

      Usuń
  8. Dorota Terakowska tworzy cudowne książki - najbardziej oczarowała mnie z jej twórczości właśnie "Poczwarka".
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  9. Anny Łaciny nie lubię, ale pani Olejnik, pani Nowak i pani Terakowska, to obok Rafała Kosika moje osobiste ukochane TOP <3

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja ogromnie sobie cenię Remigiusza Mroza chociaż nie znam jeszcze jego twórczości (co sobie ogromnie wytykam przy każdej czytanej recenzji), ale jego podejście do fanów i generalnie do czytelników jest niesamowite :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiedziałam, że Anna Łacina pojawi się na pierwszej pozycji :D Sama również uwielbiam jej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ze wszystkich Pań, które wymieniłaś znam tylko Małgorzatę Gutowską-Adamczyk ;) Jak widzę, resztę musiałabym kiedyś nadrobić, bo ostatnimi czasy przekonuję się do polskiej literatury :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam w planach "Ostatnią Spowiedź", więc cieszę się, że znalazła się w Twoim rankingu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ohhh...! Jest super! :D
      Tzn. teraz nie wiem, jak bym odebrała tę trylogię, ale pamiętam te wszystkie emocje podczas lektury! :D
      Polecam!

      Usuń
  14. yayyyyyyyayayyy Superancko wgl gratuluje posta, gratuluję, bo ja mam okropne wrażenie, że polskich autorów bardzo się omija, a oni aż proszą się o chwilę uwagi. Ci, których wymieniłaś (znam sześć siódmych) są NAPRAWDĘ godni uwagi i zupełnie zgadzam się z Twoim rankingiem, aczkowleik dorzuciłabym jeszcze coś od siebie. Polecam bardzo Ewę Barańską - swego czasu miałam na jej punkcie świra - i też Katarzynę Mlek, chociaz ją oceniam tylko po jednej książce , AAA! zapomniałabym o ukochanej Agacie Kołakowskiej, która zawsze mi humor poprawi. No faktycznie, trochę ich jest ;)
    Dla mnie absolutnym numerem jeden jest była i będzie Terakowska, bo jej Poczwarka to cud świata dla mnie - NIE SA MO WI TE. Przepiękna książka.

    http://ksiegoteka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;)
      Mam nadzieję, że polska literatura będzie tylko zyskiwała na znaczeniu :D

      Nie wierzę! Mało kogo znam! No trzeba będzie nadrobić!!!

      Usuń
  15. Uwielbiam takie zestawienia :) Dobrze się zaczęło, bardzo cenię Alice Hill, ale dalej niestety klapa. Nie czytałam książek pozostałych autorek, jedynie Annę Łacinę trochę pomęczyłam, ale nie przypadła mi do gustu :) Moja lista wyglądałaby zupełnie inaczej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To proszę stwórz ją! :D
      Może znajdę kogoś dla siebie (wiesz... jeszcze trójki mi brakuje do TOP10!) ^^

      Usuń
  16. Przyznam szczerze, że dopiero przez Twój ostatni wpis tutaj trafiłam ;)
    Co do dzisiejszego:
    Pani Olejnik mam już książkę "Zabłądziłam" i jestem jej bardzo ciekawa!
    PAni Terakowskiej mam "Tam gdzie spadają anioły". Wspaniała!
    Pani Ewy Nowak nie znałam, obca mi była seria Miętowa, jednak miałam możliwość przeczytać jej najnowszą książkę "Moja Ananke" i przyznam szczerze, że autorka mnie porwała! Przy okazji jeśli masz ochotę, to zapraszam na konkurs, gdyż właśnie tę książkę można u mnie wygrać ;)
    Pozostałych autorek nie znam, ale chętnie poznam. Do tej listy zdecydowanie mogłabym dopisać kilka autorek! :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zawsze otwarta na nowe propozycje czytelnicze :3
      Moją Ananke już czytałam, także nie wezmę udziału w konkursie - no i polecam zapoznać się z resztą książek Nowak! Warto!

      Usuń
  17. Ja odrzuciłabym do tego zestawienia Katarzynę Grocholę, Annę Ficner - Ogonowską ( za całokształt twórczości) i Hannę Kowalewską (za powieść "tam gdzie nie sięga już cień"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anna Ficner-Ogonowską - no koniecznie muszę poznać! Od dawna!
      Hannę Kowalewską będę miała przyjemność poznać w jej najnowszej powieści :D

      Usuń
  18. Aż wstyd, że o pani z pierwszego miejsca jak dotąd nie słyszałam :/

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja od Terakowskiej najbardziej lubię "Tam gdzie spadają anioły" :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja uwielbiam wprost Terakowską! A od siebie dorzuciłabym równie ubóstwianą przeze mnie Olgę Tokarczuk i jej wspaniałą twórczość :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ostatnio mam wrażenie, jakbym nigdy nie czytała żadnych polskich książek. Gdy tylko ktoś o nich przy mnie mówi, myślę sobie: "Coś takiego istnieje? Chyba powinnam to przeczytać".
    Z wymienionych przez ciebie książek, mam w planach przeczytanie "Ostatniej spowiedzi". Nie zdawałam sobie dotąd sprawy, że autorka jest Polką :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiedziałam, że dwie spośród wymienionych pań są Polkami. Do "Eperu" skutecznie mnie zraziłaś, nie można pozwalać, by być obrażanym za SUBIEKTYWNE opinie. Zawsze trzymam się zasady, że o gustach się nie dyskutuje, bo ile ludzi, tyle opinii.
    Co do polskich autorów, serdecznie polecam Annę Klejzerowicz. Jej "List z powstania" całkowicie mnie zauroczył i sprawił, że chcę poznać inne jej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  23. O, ciekawe Alicja dostrzeże fakt, że dostała się na Twoją listę TOP 7! I przyznam ci rację - Alice potrafi zaciekawić czytelnika. Oczywiście trafiłam na nieco zgrzytów w jej debiucie, ale przecież każdy jakoś zaczyna, prawda? :D
    Nina Reichter... Do dzisiaj pamiętam, jak rozpoczynałam swoją przygodę z [Ostatnią spowiedzią]. Kiedy to było... Och, mam do tej trylogii sentyment i muszę kiedyś do niej wrócić. :)
    Pozdrawiam!
    #Ivy z Bluszczowych Recenzji

    OdpowiedzUsuń
  24. Z tego zestawienia znam tylko książki pani Nowak i Terakowskiej, ale po reszte też mam zamiar sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  25. To trochę przerażające, bo o większości autorek nawet nie słyszałam. Nie mówiąc już o tym, że nie znam ich książek.

    OdpowiedzUsuń
  26. "Dante na tropie" całkiem miło wspominam, choć wolę bardziej typowe kryminały (co nie zmienia faktu, że bardzo podobała mi się ta para bohaterów). "Poczwarkę" zdecydowanie warto przeczytać, świetna, poruszająca książka! Seria miętowa wciąż przede mną. A z powieści Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk czytałam kiedyś "13. poprzeczną". A że "Niebo nad pustynią" ogromnie mi się podobało, to już dobrze wiesz. ;)
    A jeśli chodzi o autorów, których ja dołączyłabym do tego grona, hmm… Małgorzata Musierowicz, Joanna Chmielewska, Olga Rudnicka. Pewnie znalazłby się ktoś jeszcze, ale właśnie one jako pierwsze przyszły mi na myśl. :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam książki Alice Hill :) co prawda dodałabym tutaj jeszcze kilka nazwisk na przykład Miszczuk ale lista jest jak najbardziej prawdziwa i zgodna z moją osobistą opinią ^^
    my-dream-is-love.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń