sobota, 2 maja 2015

Duma i uprzedzenie - Jane Austen

Klasyka romansu! Najpopularniejsza powieść angielskiej pisarki, Jane Austen - "Duma i uprzedzenie". Książka, do której odwołuje się wielu współczesnych pisarzy! O to powieść, którą znają wszyscy! 


Jeszcze nie tak dawno temu - tak w XIX wieku - najważniejszym aspektem w życiu kobiety było małżeństwo. Im mężczyzna zamożniejszy, tym liczniejsze jest grono jego znajomych. Ostatecznie "jest prawdą powszechnie znaną, że samotnemu a bogatemu mężczyźnie brak do szczęścia tylko żony".

Lecz małżeństwo ówcześnie było planowane z wyprzedzeniem przez rodziców młodej pani. I tak też było w przypadku pani Bennet, która na wieść o przybyciu bogatego dziedzica, pana Bingleya, nie dawała panu Bennet tak długo spokoju, aż w końcu przywitał się z kawalerem, a przyszłym kandydatem na męża. Doprowadza to do miłego balu, w którym to bogacz poznaje pięć córek Bennet: Jane, Elisabeth, Mary, Kitty oraz Lidię. Jednakże wśród tłumu wyróżnia się jeszcze jeden przystojny kawaler - pan Darcy, który - pomimo swego majątku - wzbudza niemiłe uczucia szczególnie w sercu drugiej siostry, Lizzy, która nawet nie stara się o zachowanie pozorów. I może właśnie to prowadzi do zainteresowania pana Darcy'ego piękną Lizzy...?

Tak oto rozpoczyna się romans wszech czasów. Na pierwszy rzut oka nie robi może wielkiego wrażenia - ot, miła opowiastka o zamążpójściu - lecz jest to bardzo mylne stwierdzenie. "Duma i uprzedzenie" to coś znacznie więcej. Nic zatem dziwnego, iż zajęła drugie miejsce (zaraz po "Władcach pierścieni") w plebiscycie BBC z 2003 roku na ulubioną książkę brytyjskiego czytelnika (UK's Best-Loved Book). Powstały również ekranizację: najpopularniejszą z nich jest ta z 2005 roku oraz starszy serial z 1995 (mój faworyt).


Powstaje zatem pytanie - dlaczego właśnie ta powieść jest aż tak popularna? Duża w tym zasługa w wykreowanych przez autorkę postaci. Zarówno dumnego pana Darcy'ego, jak i uprzedzoną do niego Lizzy Bennet można polubić - a w skutek czego, można im kibicować. Są to osobowości niezwykle wyraziste, charakterystyczne oraz niezwykle życiowe. A - co istotne - nie są oni jedynymi bohaterami. W "Dumie i uprzedzeniu" mamy wiele świetnych charakterów, którzy raz się pojawiają, raz znikają, lecz na zawsze pozostają w naszych pamięci i każdego z nich czytelnik pamięta!

Dla mnie "Duma i uprzedzenie" nie jest zwykłym romansem. Oczywiście, gorąco kibicowałam głównym bohaterom, lecz to nie tylko ich wątek tak mnie intrygował. Jane Austen w błyskotliwy, często zaskakujący sposób ukazuje życie angielskich wyższych sfer na przełomie XVIII i XIX wieku. Odkrywa tajemnice i sekrety rodziny, komplikacje pojawiające się na każdym kroku w życiu codziennym oraz małżeńskim. Na kartkach tej powieści pada tak wiele trafnych obserwacji psychologicznych na temat sposobu myślenia, że nie sposób nie uznać, iż człowiek wiele się w tej dziedzinie nie zmienił.


Tytuł książki odnosi się do postawionej przez autorkę tezy, że pierwsze wrażenie często bywa mylące, a bliższa znajomość potrafi diametralnie zmienić opinię o innej osobie. I tak też jest w istocie. Przez te wszystkie strony natkniemy się na liczne, mylne, a często także sprzeczne ze sobą fakty, które prowadzą do nieporozumień. To właśnie przez nie związek Elisabeth i pana Darcy'ego jest tak atrakcyjny również dla współczesnego czytelnika.

Kolejnym, wartym podkreślenia faktem jest humor, którego jest pełno w "Dumie i uprzedzenia". Jane Austen potrafiła tak pomysłowo ukazać ludzkie zachowania, iż bawiły one równie mocno, co irytowały (mowa tu chociażby o pani Bennet). Dzięki lekkiemu stylowi autorki powieść czyta się naprawdę szybko i z uśmiechem.

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście, naprawdę zachęcam Was wszystkich do przeczytania "Dumy i uprzedzenia"! To klasyk nad klasykami, który trzeba znać! Osobiście sama często do niego powracam i na nowo daje się ponieść emocjom, jakie przeplatają się nieprzerwanie od początku do końca w tej powieści!

  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Duma i uprzedzenie
Tytuł oryginalny: Pride and Prejudice
Autor: Jane Austen 
Tłumaczenie: Anna Przedpełska-Trzeciakowska
Wydawnictwo: Świat Książki
Seria: Angielski Ogród
Data wydania oryginału: 28 styczeń 1813
Data omawianego wydania: 07.04.2015
Liczba stron: 368
Oprawa: Twarda
Gatunek: Romans

48 komentarzy:

  1. Serialowa wersja podobała mi się najbardziej. Szczególnie młody Colin Firth ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak :3
      Ja też o niebo bardziej wolę tę ekranizację! :D
      Pewnie dlatego, że lepiej oddaje fabułę ;)
      Albo dlatego, że najpierw obejrzałam serial!

      Usuń
  2. Nie przepadam za czytaniem klasyki, ale oglądałam ekranizację ''Dumy i uprzedzenia'' i nawet mi się podobało.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sięgnęłam kiedyś po "Dumę..." i nie przebrnęłam. Niedawno kupiłam ją w Biedronce, właśnie tę kwiatowa serię, i okazało się, że kiedyś miałam po prostu nieszczęście trafić na złe tłumaczenie :) ta mnie od razu wciągnęła! Film bardzo mi się podobał, a serial jeszcze przede mną ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, bardzo dużo zależy od tłumaczenia :)
      Cieszę się, że Ci się spodobała :D
      A serial - koniecznie obejrzyj!

      Usuń
  4. "Duma i uprzedzenie" już jakiś czas czeka na mojej półce, ale na razie postanowiłam, że sięgnę po nią w czasie wakacji, gdy będę miała dużo wolnego :) Serial już widziałam i to kilkakrotnie- uwielbiam, może nie powinnam zaczynać od serialu, ale jakoś tak wyszło że mama uwielbia zarówno książkę jak i serial i często go ogląda, a ja poddałam się jego urokowi razem z nią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ja też rozpoczęłam swoją przygodę z "Dumą..." od serialu - i też dlatego, że moja mama uwielbia tę historię :)

      Usuń
  5. Wspaniała, fenomenalna, wzruszająca, czytałam ją z przyjemnością, choć oglądałam film milion razy(wersję 5-godzinną), uwielbiam kreacje bohaterów, choć tak naprawdę połowy bohaterów nie znoszę za głupotę, czy pychę. Jestem książką zachwycona i niedługo zabiorę się za inne pozycje autorki. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wersja 5-godzinna to w sensie serial, tak? :)
      Też jestem zachwycona tą historią!

      Usuń
  6. Uwielbiam "Dumę i uprzedzenie" :D Film też baaardzo lubię, ale ten z 2005 roku. Serial wlecze się jak flaki z olejem ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak mówiłam wcześniej - wszystko zależy od tego, co pierwsze obejrzeliśmy :D
      Ja np. w pierwszej kolejności obejrzałam serial z 1995 roku i jestem nim nadal tak oczarowana, że film wydawał mi się "urywany" :)

      Usuń
  7. Książkę polecało mi już tyle osób, że w końcu muszę ją przeczytać. Na półce mam natomiast "Rozważną i romantyczną" tej samej Autorki, kupioną oczywiście w Biedronce :)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, ta Biedronka :D
      Nie ty jedna polujesz tam na korzystne okazje :D

      Usuń
  8. "Duma i uprzedzenie" już od dawna widnieje na mojej must have liście i udało mi się właśnie ostatnio ją upolować w biedronce :P Nie wiem kiedy się za nią zabiorę, ale na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie przeczytaj :D
      Zobaczysz, że wiele czasu ci książka nie zajmie - czyta się ją bardzo szybko i przyjemnie!

      Usuń
  9. Bardzo miło wspominam tę książkę ;) Pamiętam, że gdy zabierałam się za czytanie trochę się obawiałam, że mi się nie spodoba, ale ostatecznie byłam zachwycona ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja natomiast podchodziłam do tej lektury dwa razy...
      Za pierwszym razem nie przebrnęłam przez pierwszy rozdział.
      Za drugim pochłonęłam powieść na raz!

      Usuń
  10. Mimo tak zachwalającej opinii ja jednak nie jestem gotowa na zapoznanie się z "Dumą i uprzedzeniem". To jeszcze nie pora na takie szaleństwa w moim wykonaniu. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ach ten Pan Darcy;) Muszę sobie odświeżyć chyba tę książkę, bo już strasznie dawno ją czytałam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam, ale jeszcze żadnej ekranizacji nie widziałam. Zgadzam się, że to nie tylko jakieś tam romansidło ale wyborna satyra na angielskie społeczeństwo tamtych czasów ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Książke czytałam jakiś czas temu i bardzo mi sie podobała :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie Inna
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam tą książkę! Uważam, że "Duma i uprzedzenie", "Wichrowe wzgórza" i "Przeminęło z wiatrem" to zdecydowanie najlepsze książki ever ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem muszę koniecznie przeczytać "Przeminęło z wiatrem" :D

      Usuń
  15. Aż wstyd się przyznać, ale nie czytała tego klasyku. Czas to zmienić:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kupiłam w Biedronce - będę czytać :))

    OdpowiedzUsuń
  17. Wezmę się za nią na pewno, bo książka leży na półce już od dawna, a przecież z takim klasykiem to aż grzech się nie zapoznać ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Polowałam na "Dumę i uprzedzenie" w 4 Biedronkach, upolowałam tylko "Rozważną i romantyczną". Mówi się trudno, żyje się dalej, ewentualnie pozostają mi kolejne Biedronki w Zielonej, ponieważ "Duma i uprzedzenie" to jedna z moich pozycji na ten rok.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo lubię i cenię sobie tę powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  20. I ja się porwałam na klasykę, oczywiście na razie jest to opatrzone wyłącznie zakupem książki :D Ale przecież to już jakiś postęp :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Klasyka sama w sobie, chociaż chętnie bym sobie przypomniała tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście z najmilszą chęcią będę do niej powracała nie raz :)

      Usuń
  22. Książka wciąż jeszcze przede mną. Widziałam niedawno to wydanie w księgarni i nawet zastanawiałam się nad kupnem. No cóż, jeszcze to nadrobię, koniecznie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Chciałabym kiedyś znaleźć czas na takie klasyki i trochę nadrobić w nich zaległości albo przypomnieć sobie niektóre pozycje. W najbliższym czasie planuję zabrać się za "Przeminęło z wiatrem" :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetna, perfekcyjnie skonstruowana książka. Jej największą zaletą są bohaterowie, którzy rzeczywiście zapadają w pamięć. Austen musiała być doskonałą obserwatorką dnia codziennego.

    OdpowiedzUsuń
  25. Czytałam i książka bardzo mi się podobała. Ekranizacje również są całkiem niezłe :))
    addictedtobooks.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubię tę książkę i czasem do niej wracam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie czytałam i się trochę waham - już filmowe wersje Darcy'ego mnie denerwowały....

    OdpowiedzUsuń