czwartek, 21 maja 2015

Błąd w zeznaniach - Sophie Hannah [PREMIEROWO]

Pamiętam doskonale swoje pierwsze podejście do "Inicjałów zbrodni" [RECENZJA] - zarówno do historii, która powołała do życia Herkulesa Poirota, jak i do samej autorki. Pamiętam także swoje własne refleksje - "Sophie Hannah ma niezaprzeczalny talent do wymyślania niecodziennych zagadek, gdybym tylko przeczytała coś, co od początku do końca zostało stworzone przez nią"... No i się doczekałam! Oto dziś do księgarni w całej Polski trafia autorska powieść brytyjskiej autorki - "Błąd w zeznaniach".

Wszystko rozpoczyna się od strony internetowej Intimate Links, gdzie panowie oraz panie poszukują odskoczni od nudnej rzeczywistości. To właśnie tam - na jednym z ogłoszeń - zostają ujawnione szczegóły morderstwa Damona Blundy'ego, kontrowersyjnego publicysty, przy jednoczesnym przyznaniu się, iż autor ogłoszenia wie, że kobieta przez niego poszukiwana ma związek z morderstwem... 

Nicki Clements, matka dwójki dzieci oraz żona, chętnie korzysta z różnych serwisów randkowych od lat. W ten oto sposób poznaje mężczyznę o nicku Gavin, z którym to zdradza swego męża, Adama, czysto myślami. Kobieta wierzyła, iż pod tym tajemniczym, internetowym imieniem kryje się właśnie Damon Blundy, a przez swe liczne komentarze pod każdym z jego felietonów zostaje jedną z podejrzanych w sprawie morderstwa mężczyzny, którego tak naprawdę nigdy na oczy nie widziała! 

Przyznam, że sama nie wiedziałam tak naprawdę, czego spodziewać się po "Błędzie w zeznaniach" Sophie Hannah. Czy będzie to "podróbka" stylu Agaty Christie - o co oskarża się pisarkę? Na całe szczęście, z czystym sumieniem mogę zaprzeczyć tym domniemaniom! Sophie Hannah napisała zupełnie inną powieść, niż gdyby to zrobiła Królowa Kryminału - bardzo uwspółcześniony, thriller psychologiczny. Tylko jeden szczegół może łączyć obie te panie - od jednej prozy, jak i od drugiej nie sposób się oderwać!

Autorka oraz bestsellerowa powieść, która powołała do życia Herkulesa Poirot

Fabuła "Błędu w zeznaniach" jest tak zawiła, tak pełna niedomówień i zagadek, iż ciężko ją streścić, tym bardziej opisać. Z pozoru coś, co nie może mieć nic wspólnego z całą tajemnicą, okazuje się kolejnym elementem puzzla. Sophie Hannah stworzyła tak "niecodzienną codzienność", której nie sposób nie podziwiać. Tutaj nie ma absurdalnych wyjaśnień; żaden króliczek nie wyskoczy nagle z cylindra - cała zagadka jest logiczna i jak najbardziej możliwa! 

Akcja rozgrywa się dynamicznie. Autorka jedne tajemnice odkrywa, by ujawnić kolejne nieścisłości. Cała ta opowieść jest jedynie z pozoru nie do wyjaśnienia, pełna dziur. Tutaj wszystko ma swoje sensowne wyjaśnienie. W dodatku - co bardzo cenię - Sophie Hannah jest sprawiedliwa w stosunku do czytelnika: wszystkie zagadki są nam znane, a bohaterowie zadają nam (pod pozorem rozmowy z drugą postacią) liczne pytania, które mają na celu ukierunkować nas na prawidłowe tory. A mimo to sprawca bardzo mnie zaskoczył, bo podejrzewałam zupełnie kogoś innego! 

Kolejnym godnym uwagi elementem - jakże ważnym w każdej historii - są bohaterowie. I tutaj też autorka bardzo mnie zaskoczyła taką różnorodnością charakterów i osobowości, w której nie ma nikogo "wspaniale dobrego" bądź "okropnie złego". Początkowa główna podejrzana, Nicki Clements, nie jest bynajmniej tak naiwną i nieinteligentną osóbką, jaką wydaje się przy pierwszych stronach. Policjanci, którym przypadło rozwiązanie sprawy morderstwa, także nie są głupi - wręcz przeciwnie, po latach rozwiązywania zbrodni potrafią zauważyć pewne nieścisłości w zeznaniach świadków bądź na samym miejscu zbrodni. Są przy tym bardzo "ludzcy" - całe ich dochodzenie przypomina bardziej "drążenie w skale" aniżeli nagłe oświecenie.

Sophie Hannah poleca "Błąd w zeznaniach"

 

Sophie Hannah to autorka wielu już powieści, także jej "rzemieślnicze umiejętności" umożliwiają czytelnikowi wejście w wykreowany przez nią w świat całą wyobraźnią. Przeżywałam całą opowieść z całą paletą emocji - a przy ostatnich stronach (odkryciu tożsamości mordercy) moje serce zaczęło bić jak szalone. Od "Błędu w zeznaniach" nie sposób się oderwać. Godnym uwagi zabiegiem, który bardzo lubię w książkach, jest ukazanie wykreowanego świata z różnych perspektyw: raz pierwszoosobową narratorką jest Nicki Clements, innym razem ujawnia się narrator wszechwiedzący przedstawiający wydarzenia z komisariatu, by kolejno - obu tych narratorów - rozdzielić felietonami ofiary, Damona Blundy'ego. 

Te czterysta pięćdziesiąt stron to zarówno bardzo dużo, jak i malutko na tak dobry kryminał.  Mam ochotę na więcej i więcej powieści wychodzących spod pióra Sophie Hannah (a na całe szczęście nie będę musiała długo czekać na  "Buźkę" [premiera 11.06.2015] od Wydawnictwa Literackiego).

Polecam "Błąd w zeznaniach" naprawdę wszystkim: czy to miłośnikom kryminału, przygody, thrillera czy tym, którzy uwielbiają powieści z podłożem psychologicznym! Osobiście jestem oczarowana tą historią w tym momencie (po odłożeniu książki na półkę) równie mocno jak uwielbianymi przeze mnie kryminałami Agaty Christie, Artura Doyle'a, Roberta Galibarth (J.K.Rowling) czy Katarzyny Kwiatkowskiej. Pojawiła się w moim sercu kolejna powieściopisarka, na której książki będę polować!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Błąd w zeznaniach
Autor: Sophie Hannah
Tłumaczenie: Marta Kisiel-Małecka
http://www.wydawnictwoliterackie.pl/Wydawnictwo: Literackie
Data wydania: 21 maja2015
Liczba stron: 460
Oprawa: Broszurowa ze skrzydełkami
Gatunek: Kryminał


27 komentarzy:

  1. Czytałam kilka książek autorki i lubię jej styl. Ostatnia przeze mnie czytana książka trochę mnie rozczarowała ale i tak zamierzam czytać jej książki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaką ostatnią książkę czytałaś tej autorki? :)

      Ja jestem dopiero po dwóch powieściach Hannah, a przede mną jest "Buźka".
      Jestem ciekawa, jak ta historia mi się spodoba!

      Usuń
  2. Nie czytałam jeszcze żadnej książki autorki, ale na tę mam chęć :) Zwróciłam na nią uwagę w zapowiedziach i jestem jej bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć powieści autorki już wcześniej pojawiły się w Polsce, dopiero bestsellerowe "Inicjały zbrodni" wybiły się na sam szczyt! Od tej pory możemy spodziewać się tylko większej ilości tytułów Sophie Hannah!

      Usuń
  3. Uwielbiam kryminały, więc to książka zdecydowanie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Twoja recenzja tak bardzo zachwala najnowszą powieść autorki, że teraz na pewno nie przejdę obok tego tytułu obojętnie. Zresztą dawno nie czytałam sensacji/kryminału, więc mała zmiana w końcu się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczęłam czytać "Błąd..." nie wiedząc, czego można się spodziewać.
      Po kilkunastu stronach wpadłam w akcję jak śliwka w kompot.
      Warto!

      Usuń
  5. Podłoże psychologiczne mnie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wyobrażasz sobie, jak dobrze została tu przedstawiona psychologia człowieka, jego zachowania oraz sposób myślenia!
      Może nie jestem psychologiem i mam małą wiedzę w tej dziedzinie (choć jestem nią piekielnie zainteresowana, tak bardzo, że rozważam pójście na nią chociażby na studia zaoczne), jednakże potrafię (chyba) docenić książkę, która zawiera w sobie ten rąbek naszej rzeczywistości.

      Usuń
  6. Dobrze, że Sophie Hannah nie skopiowała stylu pisania Christie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starała się skopiować styl Christie tylko i wyłącznie (jak mniemam) na potrzebę pisania "Inicjałów zbrodni". "Błąd w zeznaniach" to powieść całkowicie jej autorstwa.

      Usuń
  7. Bardzo ciekawa recenzja, tak samo jak książka. Będę musiała przeczytać.

    PS Czy przegapiłam rozwiązanie konkursu?

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozwiązanie konkursu już jutro ;)
      Przepraszam za tak długie zwlekanie... Matura :/

      Usuń
  8. Jakoś ostatnio nie mam ochoty na kryminały, ale jak tylko gust mi się zmieni, to pomyślę o powyższej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic na siłę ;)
      Na każdą książkę potrzeba czasu!
      Jeżeli będziesz już po lekturze - chętnie przeczytam twoją opinię!

      Usuń
  9. Prawda? I ja wpisuję ją na listę ulubionych, godna kontynuatorka gatunku, który mocno już spowszedniał:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety jakoś mało jest dobrych współczesnych pisarzy kryminalnych.
      Albo ja - przez świadomy wybór prozy Agaty Christie - ograniczam się tylko do kilku...
      Postaram się to zmienić!

      Usuń
  10. Ja muszę powiedzieć nie, bo jakoś tego nie czuję :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic na siłę, bo nie ma nic gorszego niż niedopasowana do naszego gustu historia!

      Usuń
  11. Książek autorki jeszcze nie czytałam, ale gatunek literacki zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czuję się bardzo zachęcona :))
    Uwielbiam dynamiczną akcję oraz zagadki. Książka zdecydowanie dla mnie :D
    addictedtobooks.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę ;)
      Będę oczekiwała twojej opinii na temat tej powieści!

      Usuń
  13. Książka jak najbardziej dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się!
      Już na przyszłość - z wyprzedzeniem - życzę miłej lektury! ;)

      Usuń